Tulosblogi
Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy
Onko yrityksesi alihankkijoiden ja tavarantoimittajien palvelut kilpailukykyiset?
Tässä blogissani käytän alihankkijoista ja tavarantoimittajista sanaa palvelutoimittajat, koska sekä alihankkijoiden että tavarantoimittajaien toimituksiin liittyy jo nyt ja jatkossa yhä enemmän palveluja. Palvelutoimittajien palveluista käytän tässä yhteydessä sanaa palvelut. Ostavasta yrityksestä käytän tässä yhteydessä sanaa tilaaja. Tarkastelun näkökulma on tilaajan taloudellisen johtamisen edellytykset saavuttaa tulostavoitteet. Lähtökohta tarkastelulle on se, että tilaaja on selvittänyt, että tilaajan kannattaa ostaa vertailtavat palvelut, koska palvelutoimittajat pystyvät tuottamaan palvelut halvemmalla kuin tilaaja tuottamalla ne itse.
Ensimmäinen asia, joka kannattaa selvittää onko palvelutoimittajien hintatasot sellaiset, että niillä tilaaja voi saavuttaa tulostavoitteensa? Kun vertailee palvelutoimittajien hintatasoja keskenään, niin tyypilliset virheet tehdään seuraavissa asioissa:
1. Tarjouskyselyissä tavarantoimittajille tyypillinen ongelma on, että toimitusketjun vastuurajoja ei ole riittävän tarkasti määritelty. Esimerkiksi tavarantoimitus tilaajan portille on täysin eri asia kuin toimitus tilaajan määrittelemään hyllypaikkaan. Tässä ei ole pelkästään kyse kuljetuskustannuserosta, vaan myös siitä, että hyllypaikkaan toimituksessa varastointikustannukset jäävät tilaajalta pois.
2. Alihankkijoiden toimituksissa ongelmat tyypillisesti liittyvät joko tuntipohjaisesta hinnoittelusta johtuvaan kustannusten nousuun tai kiinteähintaisissa palveluissa palvelun sisällön epäselvyyksiin, josta seuraa tilaajalle ylimääräisiä kustannuksia.
3. Riippuen tilaajan liiketoimintaan liittyvistä joustovaatimuksista, niin tyypillinen ongelma on, että kaikkia joustovaatimuksien tilanteita niitä ei osata riittävän tarkasti määritellä palvelutoimittajille tarjouskilpailuvaiheessa, jolloin tilaajan liiketoiminnan poikkeustilanteet nostavat palvelutoimittajien laskutushintoja aiheuttaen pahimmassa tapauksessa tilaajalle jopa kannattavuusongelmia.
Lopputuloksen kannalta yksi kaikkein tärkeimmistä asioista on, että tilaaja kertoo tarjouskyselyvaiheessa riittävän yksityiskohtaisesti ja avoimesti sekä kattavasti palvelutarpeistaan palvelutoimittajille, jotta he ymmärtävät tilaajan palvelutarpeet eri tilanteissa ja osaavat hinnoitella tarjouksensa oikean sisältöisenä. Suurimmat ongelmat ovat tyypillisesti, että tilaajan palvelutarpeet eivät ole riittävän tarkasti määritelty tai rajattu taikka palvelutarpeen sisällöstä on syystä tai toisesta syntynyt väärinymmärryksiä. Pahimmassa tapauksessa näiden tuloksena on valittu alihankkija haettu konkurssiin.
Onko sinun yrityksessäsi näissä asioissa haasteita?
Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.
Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.
Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:
https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen
Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:
https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut
Otathan rohkeasti yhteyttä.
Jaa blogipostaus / share a blog post
Tulosblogi








Profit Blog







